Ga naar de inhoud
personal

personal

  • Laatste berichten
  • Techniek
    • LED techniek
      • Ontwerpen en bouwen
      • Design LED lampen
      • LED kleuren
      • Aansluiten en besturen
      • Mono kleur controller
      • 12 Volt power adapter
      • Montage en armaturen
      • Specials
      • LED videopanelen
      • Techniek
      • 10-LEDs aansluitpaneel
      • Programmeerbare controller
      • Gebruik
    • 3D printen
      • 3d printers – Overzicht
      • OCTOPI en DWC
      • 3D reproductieservice
      • 3D printservice
      • CoreXY printers
      • Voron 2.4
      • VORON en DUET2WIFI
      • Openscan
      • 3d applicaties
      • FLY 407 motherboard
    • 3D-scannen
      • 3D-scantools
      • Openscan large & mini
    • Arduino
      • Kerstster
      • Ronde klok
      • Lichtkrant
    • Windbelt gratis energie
      • DHZ Windbelt
      • KidWind windbelt project
      • Pink Ribbon windbelt
      • Winebelt
      • Windbelt door Shawn Frayne
    • Indymill CNC machine
    • Kolomfrees WBM16LV
    • CNC-WBM16LV kolomfrees
      • CNC X-as M3 tandriem
      • CNC Y-as M3 tandriem
      • CNC Z-as M3 tandriem
      • CNC X-as direct drive
      • CNC Y-as direct drive
      • CNC Z-as direct drive
    • HBM BB25L draaibank
    • Triton junior draaibank
    • Lasersnijden en -graveren
    • K40 CO2 lasersnijder
  • Alle berichten
  • Vervoer
    • BYD Atto3
    • Citroën ID20 Cabrio 2016’+’
      • Aanpak ombouw
      • ID20 Cabrio downloads
      • 2022 : De make-over
        • deel 1 – het plan
        • deel 2 – voorbereidingen
        • deel 3 – uitvoering
          • Verlichting achter
          • Voorbumper
          • Handrem
          • Verlichting voor
          • Achterschermen
          • Ophangoog voorscherm
          • nummerplaathouder voor
          • Stoel sliders
          • Luchthappers
          • Stoelbekleding en deurpanelen
      • 2018: Audi 80 cabriodak
      • 2016 : Ombouw: Oord cabrio
      • Donor Citroën ID20 1970
        • Aanschaf en herstel ID20
          • 2007 : Aanschaf
          • 2007-2010 : Herstellen
          • Algemeen downloads
        • ID/DS downloads
        • Onderhoud
          • APK laswerk 2007-2009
          • Deurbakken lassen
          • Schermen lassen
          • Lovato LPG verdamper
          • Waterpomp vervangen
    • Citroën Traction Avant 11BN
      • Aanschaf
      • Schijfremmen
        • Schijfremmen op mijn Citroën Traction Avant
      • Aandrijving
        • Aandrijfassen TA
        • Motor
          • TA electronische ontsteking
          • ID motor in TA, van 60 naar 83 PK met een DW motor in de Traction Avant 11BN
          • LPG in TA
          • Lekvrij maken
        • 4-Versnellingsbak
          • Rijden met de 4-bak
          • Slepen en vervoeren
      • Eerste APK
      • Plaat- en spuitwerk
      • Elektrische installatie
      • Verwarming
      • Voorruit ontwaseming
      • De stalling
      • Overig
    • Harley FLSTCI 2004
      • TOUR PAK topcase
      • Golfmotor
      • Winterbanden
      • Studie van 5- naar 6-bak
      • compensator tandwiel
    • Volvo V70-III VERKOCHT
      • Headunit BLP-950A
      • LPG G3
      • Gasklephuis
      • Vacuümslangen en -sensors
      • LED dimlicht met lens
    • OUD V70 type II VERKOCHT
      • Cilinderkop vervangen
      • Afstellen CVVT distributie
      • LPG cilinderkop revisie
      • V70-II Dash headunit
      • V70-II LED achterlichten maken
  • Andere projecten
    • Webhosting thuis
    • Hoekserre dak
    • Zolder opgeruimd
    • Aluminium solderen
    • De garage
  • Mijn camera’s en lenzen
    • Mamiya RZ67
    • Canon EOS RP
    • Canon EOS 5D (II)
    • Canon EOS 6D (I) / GPS
    • Sony A7 RII
    • Sony A7(I) en A7(II)
    • Olympus OMD-1 II
    • Panasonic DC-G90
    • Panasonic DC-GX8 set
    • Panasonic DC-GX9
    • Canon APS-C camera’s
    • Canon M5 en M100 + lenzen
    • Fuji finepix S5600
  • Downloads
  • Privacybeleid
  • English
Naar beneden scrollen naar inhoud

Berichten

Geplaatst op januari 23, 2024

BYD Atto 3 – user’s experiences after 8000 km and 6 months (mid November 2022 => end of April 2023)

Finally, I can share the user experience of my BYD Atto3, after 8000 miles of use.

From my original list of UPS and DOWNS, much just stayed put. The self-thinking wiper is just not on it and neither is the dashcam. I mounted a Garmin mini dashcam myself and as for the windshield wiper, I decided to install an automatic after market system myself.

My car (first batch) has no tow bar homologation BUT for use with a bike carrier the solution has been found at Burghof tow bars.

Possibly future ATTO 3 types do get tow bar homologation with a towing weight credited to the car’s birth tag.

The experiences:

The car drives, springs, steers and brakes fine in my opinion.

As with all EVs, the battery pack drains faster in cold weather than at an average of 20 degrees. I clearly noticed that this winter because I could only get about 320 kilometers far with the full battery. While I never drive faster than 105 km/h but always highway driving.

Now that the average temperature is 11-14 degrees I notice that I drive just a bit more economically than the WLTP estimate of 420 km on a full tank of over 60Kwh. The gauge on the dashboard shows a consumption of about 14kwH per 100 km and I drive mostly highway at 95 kmH maximum speed. Often with the ACC on I stick behind a car in front that drives approx 96km/h which is very relaxed driving. I keep the ACC at a distance of 3 lines.

Fast charging I usually do at Fastned and at about 20- 50% empty tank.

Then the battery is back to +40-45% capacity in 20-25 minutes.

The Atto3 then recharges about 25-30 kW with 88kW in those 20-25 minutes and with that you can drive about 150-200 km (if you take it easy).

And while the car is recharging I feel the need for coffee, so the charging/coffee time passes quickly.

This formula works fine for our travel and driving pattern. Kind of like being on vacation on a motorcycle, where I have to stretch my legs every 200 km and fill up the tank at the same time.

Notes on using the BYD Atto 3:

About the use of the car I do have some remarks in the meantime:

Lane assist: This is often not very useful on secondary roads. The car keeps ‘searching’ between the left and right side of the longitudinal stripes and is constantly steering with jerks. This results in continuous additional steering, not comparable to normal manual steering. So I always turn this function off when using the cruise control outside of straight roads and highways.

Open roof: unusable with the roof fully open, this only works below 80 km/h. The roar of the wind creates such a nuisance that with my then the roof always stays closed. Even on the ajar position with the roof slightly raised in the first automatic position, above 80 km/h it is unfeasible in terms of noise, especially with headwinds or partial headwinds. In any case, the navigation and radio are then no longer usable.

Automatic steering corrections: It took a lot of getting used to, especially that it cannot be turned off except to turn it off again each trip. As I noticed, the steering corrections are based on regular roads, with regular road lines. On N roads in the Netherlands, in our area (e.g. Kamerik, Kockengen, etc.) there are roads with no center line and broken side lines. If the traffic on both lanes obeys the side stripes you will collide with each other, due to the limited road width. So you have to drive just over the broken stripes, on the right side of them. Then you can drive normally past the oncoming car. The car cannot handle this and persistently corrects the car back to the left in left turns. Because it is done structurally by the car, I have gotten used to it and am no longer startled by these corrections, which I immediately correct again. By the way, as I can see on the road, it does scare oncoming traffic.

Navigation: the ME-MAPS navigation does not have an integrated function with charging points for the car. That means I have to search for (Fastned and/or Shell recharger) charging points on my phone, and then look them up and set them as my travel destination in the car navigation. Missed opportunity as far as I’m concerned. When car android is finally available for the BYD Atto3, just transfer everything from the phone right away! NB: Apple carplay is available for the Atto3 but I always have Android phones. UPDATE 2023-04-16: The Atto’s navigation does (by now?) have the ability to navigate to the nearest charging point, configurable by capacity, both along the route and fastest reachable. The charging points are just not in the route on the screen. You really have to search separately. With the exception when you get below 50km charging range: Then the navigation would like to navigate you to the nearest charging point as a suggestion.

Air conditioning/heating function: The heat pump provides air conditioning/heating for both the interior and the battery. Apart from the somewhat unfortunate set up of controls with touch screen after touch screen before you have found what is needed, the settings do not appear to work. Setting a temperature does not lead to reaching and maintaining that temperature and the setting automatic does not work at all. The ‘defrost’ button works but none of the function buttons remember the previous usage setting. That seems very strange to me. On the road I am constantly adjusting between very hot and very cold. Only after half an hour of driving can you reach a more or less stable temperature. Why not just a temperature knob that does it? and an A/C knob that can be turned on/off would also be better. By the way, what is very important in our climate and really not possible in the Atto 3 : THE setting of the windshield fan and thereby also the dehumidifier button on/off. These are just not there as a button or setting. What you then have to do to operate this though :: Press the defrost button and then set everything manually each time. temperature, feet and/or body aeration: all can only be set on or off and the fan can only be set for all 3 outlet options AGAINST each other. I experience it as unworkable.

In my previous cars this was always available, therefore I do not understand what is going on here: Did BYD not take our humid and sometimes cold climate into account in the design of the A/C/heat pump controls?

In my opinion, it should be fixable with a software update, so I will also inform the importer about this.

Just a little additional comment about the Atto3’s heat/cool system: : The temperature is not adjustable below 16 degrees, then a LO comes into the picture. While I like to drive in a car in winter that is 10-14 degrees inside the car. Then I like to keep my coat on and the car feels nice and warm in frost when it is 10 degrees inside as well. No problem. But lower than 16 degrees just can’t be set.

After an hour’s drive I park the car and when I get outside in the morning after 5-10 minutes at about 10 degrees the whole car is fogged up, and it takes quite a long time to get ready to drive again. According to BYD this is a known problem that can be solved by locking and unlocking the car twice when parking. Tried that but didn’t solve it for me. See the pictures:

 

 

Geplaatst op januari 23, 2024

BYD Atto 3 trekhaak te bestellen bij Burghof trekhaken

Er zit bij mijn Atto 3 dus geen trekhaak met een toegestaan trekgewicht op het kenteken.

Dat is in Nieuw Zeeland en Australië bijvoorbeeld wel op tijd geregeld.

Hier komt dat volgens BYD naar verwachting pas in Q2-Q3 2023 op het kenteken van een nieuwe Atto 3 maar dan is het voor mij wel te laat.

UPDATE 2023-05-13: Bericht ontvangen vanuit een Atto3 rijder uit België dat de BYD Ato3 definitief GEEN homologatie krijgt voor een trekhaak, zowel in NL als in BE niet. Dat betekent waarschijnlijk dat in Europa nergens homologatie voor de trekhaak zal komen.  In België komt tevens GEEN homologatie voor een trekhaak voor fietsdrager.  In Nederland is de regelgeving niet helemaal duidelijk maar worden trekhaken die zijn goedgekeurd conform Tüv (DE) norm, gedoogd als trekhaak voor fietsdragers op auto’s zonder trekhaak homologatie.

Mijn kenteken is van midden november 2022 en ligt al vast, de homologatie is daarvoor sowieso al zonder trekhaak geweest.

De oplossing voor mij is gevonden: Voor de fietsdrager dan in ieder geval.

Burghof trekhaken uit Arnhem heeft een trekhaak voor de Atto3 ontwikkeld, uitsluitend geschikt voor gebruik met een fietsdrager of voor het plaatsen van een bagagebox.

Mijn wagen is hiervoor eind maart gebruikt om een BOSSTOW trekhaak te maken die past op de Atto3, en  deze is eind april leverbaar bij Burghof trekhaken.

De trekhaak is verticaal afneembaar, uitgevoerd met slot en is leverbaar inclusief kabelset en montage-instructies.

Zoals verwacht kreeg ik een Duits Tüv-toelatingspapier bij de trekhaak waarop staat dat de trekhaak alleen bedoeld is voor het monteren van een fietsendrager of een trekhaakbox met een maximale verticale kogeldruk van 60kg.  Vandaar  de pin in de kop van de trekhaak.

Niettemin is de BOSSTOW trekhaak als geheel in staat om 11,6 kiloNewton te trekken  (1160 kg), wat veel meer is dan de door BYD (in NZ) toegestane 750 kg, en de verticale druk van de BOSSTOW trekhaak mag volgens de BOSSTOW sticker op de afneembare trekhaak worden gebruikt tot een maximale kogeldruk van 140 kg.

Je kan de BYD ATTO3  trekhaak (voor gebruik met fietsendrager of bagagebox) bestellen bij Burghof op hun website en deze laten installeren bij één van Burghof’s installatiepartners:

UPDATE 20230523:

Onderstaand is een knipsel van de RDW site weergegeven over het keuren in Lelystad om een verhoging van het trekgewicht te laten vaststellen.

Ik blijf alles in het werk stellen om mijn Bosstow Tüv erkende trekhaak officieel te maken!  Puntje 2 kan natuurlijk nog moeilijk worden. en ik heb de vraag alvast maar bij BYD neergelegd.

Ook al is de trekhaak a.g.v. de beperking in gebruik door de missende homologatie op de COC van de Atto3 op de papieren van Bosstow als fitsendrager trekhaak geclassificeerd, is de constructie van de trekhaak veel steviger dan nodig voor de fietsdrager functie.

Dat is nl. zichtbaar op het typeplaatje van de trekhaak zoals boven weergegeven.

De D-value is 11.6 kN en de verticale toegestane maximale kogeldruk is 140kg.

 

Geplaatst op januari 23, 2024

STL file download voor windturbine, genereer zelf stroom op je dak

Vertical wind turbine Jantec.nl 2023 04 22 V2 DEVb

STL file om met je 3d printer uit te printen, ca 20 cm breed en ca 20cm hoog!

Er kan een 8mm bout of draadeind van boven naar onder door om vast te maken op bijvoorbeeld een oude dynamo uit een auto, of op een DC generator., of op een stappenmotor.

Plaats het op je dak en je kan (wanneer het waait) een accu opladen of binnen je licht gebruiken!

De 24V DC- & 230 Volt AC mini-windgenerator installatie:

En dit is waar de turbine op komt met 2x12V = 24V accu’s en een 24V naar 230 V inverter.

De 3-fase generator wordt met de regelaar (rechtsonder) geremd wanneer er te veel stroom wordt opgewekt…. . De montageplaat (rechtsboven) past op een 28mm buis en wordt aan de buis gelast.
Geplaatst op januari 23, 2024

BYD Atto 3 tow bar

In the Netherlands, Burghof trekhaken has developed a detachable lockable BOSSTOW tow bar for the Atto3, only to be used for carrying bikes or a towbox on the ball of the bar.
Not to be used for pulling anything.
UPDATE 2023-05-13: Message received from an Atto3 driver from Belgium that the BYD Ato3 will definitely NOT get homologation for a towbar, neither in NL nor in BE. This probably means that there will be no homologation for the tow bar anywhere in Europe. In Belgium there will also be NO homologation for a tow bar for a bike carrier. In the Netherlands, the regulations are not entirely clear, but tow bars approved according to Tüv (DE) standard are tolerated as tow bars for bike carriers on cars without tow bar homologation.
The tow bar can be taken off vertically and the cable box can be pushed up, so nothing reveals the presence of a tow bar installation when is has been dismounted.
Available for deliveries end of April 2023.
Can be ordered at Burghof trekhaken.
I have the prototype mounted on my car (2023-3-30):
                                                                                                                                                                                                   .
Interestingly enough, as expected I have a German Tüv allowance paper that came with the pulling bar that states that the towbar is intended only for mounting a bike carrier or a towbox with a max vertical pressure of 60kg.
AND you should know that the BOSSTOW towbar hitch as a whole is approved for pulling 11.6 kiloNewton (1160 kg)  which is more than the Atto3’s (in NZ) allowed 750kg.  The maximal  vertical pressure that the BOSSTOW hitch can handle is  140 kg.  This hitch is well-oversized which is OK by me.
I am not worried at all about the sturdiness of the hitch, it appears to be a strong enough construction that is capable of handling much more than I will ever need.

 

Geplaatst op januari 23, 2024

Meerdere holle samengestelde buizen samenvoegen met Openscad curvedPipe libs

OPEN curvedPipe for pipeconnector 4 into 1 FLAT 2023 05 01 V4 dev a.SCAD

OPEN curvedPipe for pipeconnector 4 into 1 FLAT 2023 05 01 V4 dev a.STL

 

Kijkje in de binnenkant.  De instellingen van Openscad moeten behoorlijk omhoog v.w.b. de CSG limiet om de cutouts aan te kunnen qua renderen.

Video van WhatsApp op 2023-05-02 om 23.08.14

snelle draft met 0.3mm LH en 220mms/ geprint op de Voron 2.4 50% scaled
in oranje ASA op de Voron 2.4 op 50% scaling
2 in 1 met dikke wanden 25% scaled, ASA op Voron 2.4. en 8.5 mm buiten diameter

Pipeconnector 2 into 1 all tight_hollow 2023 05 03 V4 dev b STL download

NB: Ik heb er voor gekozen om de 3 libs in de main code op te nemen zodat ik waar nodig nog makkelijk kan wijzigen zoals alles omzetten van child naar children.

 

Pipeconnector 3 into 1 all hollow 2023 05 26 V5 dev d 

 

Geplaatst op januari 23, 2024

Mazda 3 2004 hatchback reparatie kokerbalk en dorpel

De rechter dorpel en daarachter de dragende kokerbalk hersteld:

Roestschade rechter dorpel en daarachter ook aan de kokerbalk. Zie ook helemaal rechts de verroeste onderkant van het rechter voorscherm.

In de dorpels en in de kokerbalken alles over de hele lengte afgewerkt met de hogedruk tectylspuit met ML oplossing.  (Beide kanten)
Dit komt onder de kunststof afwerk/beschermstrip maar toch even in de juiste kleur gespoten.

De kokers, dorpels binnenzijde en alle open delen aan de onderkant zijn in de ML gespoten.

Geplaatst op januari 23, 2024

Dual magnetic parking extruders I3 Bear Duet2wifi build and Config files

https://jantecnl.synology.me/wp-content/uploads/2021/04/I3-dual-2021-04-02-.mp4

My dual carriage I3-bear based 3d printer is working very well.

On this page I share my latest configuration files, my build experiences like the used STL’s , schematics and so on. 

Hope you enjoy!

Be aware that the tool settings in config.g are set including relative X, Y, Z values for this build so DO NOT put this in your slicer! 

And- you need at least RRF3.3.1 for reprap FW and for DWC. 

The sensorless homimg also requires knowledge of config settings and the good news is that the Duet2wifi has this all managed by the reprap firmware.  No switches needed or complex jumper settings!

Tip for printing the parts: I used ABS for all parts. Use at least a printer with calibrated XYZ values for your specific filament. 

Do a testcube first and apply any needed adjusting to your slicer’s settings like pre-shrinking settings of the endresult and so on. 

If you don’t do this, then don’t start this build. 

It is a prerequisite to get the magnetic carriage to deliver-and get the carriages from left and right of the X-axis. 

Therefore the movement needs to be free of unneccessary friction. 

And– if you use sensorless homing any additional friction on any sensorless homed axis might lead to unintended stalls.

I added a dripstop to the left and right hand sided X-carriages, made of some thin tinned plate.

It is positioned so, that a little tension is put on the nozzle tip in the parking position. It really works very well!

The config.g for this build and the Duet2wifi is HERE

The Sys directory for the dual carriage build and Duet2wifi is HERE

The Macros directory for the dual carriage build and Duet2wifi is HERE

The build plan for the 2040 extrusion frame is HERE

2.1 version Prusa i3 MK3/MK3S Bear Z Extended 459mm Black kit 2040  Extrusion Anodized After Cut Prusa i3 MK3 Bear Profile Frame|3D Printer  Parts & Accessories| - AliExpress

The STL files for the X-axis carriages and carriages are HERE

All other needed STL files for the printer are HERE

The Duet’s case and 4.3 inch Paneldue’s case are HERE

The page of the working printer is HERE

The build plans for the electronics and Duet2wifi wiring schemes are HERE

Please donate $1 to my paypal account if you use (parts of) my developed materials so I can continue to share nice stuff for you to download

 

Geplaatst op januari 23, 2024

Mazda 3 2004 hatchback vervangen voorspatborden

Voorschermen vervangen en in Mazda  kleur A75 gezet:

Rechts op de foto zie je de onderkant van het spatbord, helemaal rot door het blad dat zich onderin ophoopt..

Wielen eraf en op de autobokken gezet.

Spatborden eraf en daarna de kokerbalk en dorpel gerepareerd (zie ander artikel)

 

Roestschade onderaan

Roestschade spatbordrand

Roestschade andere kant

2 nieuwe voorschermen besteld

2k epoxy etchprimer (MIPA)

2 lagen A75 (Mazda) metallic basislak.  Deze droogt mat op.

Met 600 waterproof tussendoor geschuurd en gereinigd, daarna weer rode basislak

En daarna 2 lagen 2K clearcoat en een verdunde wetcoat eroverheen

2 dagen uitharden

Rechts alles in de ML gezet, ook de kokerbalken waaronder die in de motorruimte.  Daarna de spatborden er op, koplampen monteren, voorbumper weer monteren, modderkuipen er weer in.  Daarna de bescherm strips  onder de dorpels er weer op enzovoorts.

Klaar, na het reinigen en in de was zetten van de auto.

Geplaatst op januari 23, 2024

Super grote LED clock met WS2812 LEDS en Arduino nano+3231 clock module

https://jantecnl.synology.me/wp-content/uploads/2023/03/WhatsApp-Video-2023-03-11-at-20.16.55.mp4

FASTLED_clock_ALL_feed_V6_2023_01_22_FINAL_ONLY_CLOCK DOWNLOAD ARDUINO PROGRAM FILE

 

Geplaatst op januari 23, 2024

BYD Atto 3- Gebruikerservaringen na 8000 km, april 2023

Uiteindelijk kan ik de gebruikerservaringen van mijn BYD Atto3 delen, na 8000 kilometers en 6 maanden gebruik.

Van mijn oorspronkelijke lijst met UPS en DOWNS   is veel gewoon blijven staan.  De zelfdenkende ruitenwisser zit er gewoon niet op en de dashcam ook niet. Maar- die heb ik inmiddles lekker wel, gewoon bij AliExpress een originele BYD dashcam besteld en gemonteerd, lees HIER!   Wat de ruitenwisser betreft heb ik inmiddels besloten dat ik dat ook zelf ga oplossen..

Android auto werkt in de Atto 3  perfect!

Mijn wagen (eerste lichting) heeft geen trekhaak homologatie MAAR voor gebruik met een fietsdrager is  de oplossing bij Burghof trekhaken gevonden. 

Mogelijk krijgen toekomstige ATTO 3 typen wel gelijk de trekhaak met een trekgewicht op het geboortekaartje van de wagen bijgeschreven.  Zoals het er nu (september 2023) voor staat lijkt het niet zomaar op de oorspronkelijke versie van de Atto 3 te komen omdat volgens de RDW de chassisbalken aan de achterkant van de auto niet voldoende sterk aan het middendeel van de carrosserie zijn bevestigd.  En mogelijk ook gemaakt zijn van onvoldoende dik en/of geprofileerde kokerbalken.

De ervaringen:

De wagen rijdt, veert, stuurt en remt naar mijn mening prima.

Zoals bij alle EV’s is het batterijpakket sneller leeg bij koud weer dan bij gemiddeld 20 graden.  Dat heb ik duidelijk gemerkt deze winter omdat ik maar zo’n 320 kilometer ver kon komen met de volle accu.  Terwijl ik nooit harder rijd dan 105 km/h  maar wel altijd snelweg rijd.

Nu het gemiddeld 11-14 graden is merk ik dat ik net iets zuiniger rijd dan de WLTP schatting van 420 km op een volle tank van ruim 60Kwh.  De meter op het dashboard geeft een verbruik van ca 14kwH per 100 km aan en ik rijd voornamelijk snelweg met 95 kmH maximale snelheid. Vaak plak ik met de ACC aan achter een voorligger die ca 96km/h rijd en dat is heel relaxed rijden. De ACC houd ik daarbij op 3 streepjes afstand.

Snelladen doe ik meestal bij Fastned en bij ca 20- 50% lege tank.

Dan is de accu in 20-25 minuten weer op +40-45% capaciteit.

De Atto3 laadt dan met 88kW ca 25 -30 kW bij in die 20-25 minuten en daarmee kun je weer ca 150-200 km rijden (mits rustig aan).

En terwijl de auto bijlaad heb ik ook wel weer behoefte aan koffie, dus gaat de laad-/ koffietijd weer snel voorbij.

Deze formule werkt voor ons reis- en rijpatroon prima.  Lijkt een beetje op vakantie met de motor, waar ik elke 200 km even de benen moet strekken en gelijk de tank volgooi.

Opmerkingen bij gebruik van de BYD Atto 3:

Over het gebruik van de wagen heb ik inmiddels wel wat opmerkingen:

Lane assist: Dit werkt op secundaire binnenwegen vaak niet echt bruikbaar.  De wagen blijft ‘zoeken’ tussen de linker- en rechter kant van de langsstrepen en stuurt steeds met schokjes bij.  Dat levert continue bijsturen op,  niet te vergelijken met normaal handmatig sturen.   Deze functie zet ik dus steeds uit wanneer ik de cruise control gebruik buiten de rechte wegen en de snelwegen.

Open dak: Onbruikbaar met geheel geopend dak, dit werkt alleen onder 80 km/h.  Het geraas van de wind zorgt voor een dusdanige last dat het dak bij mijn dan altijd dicht blijft.  Zelfs op de kierstand met het dakje iets omhoog in de eerste automatische stand is het boven 80 km/h ondoenlijk qua herrie, zeker met tegenwind of gedeeltelijke tegen/zijwind.  De navigatie en radio zijn i.i.g. dan niet meer goed te gebruiken.

Automatische stuurcorrecties:  Het was erg wennen, zeker dat het niet uit te schakelen is behalve elke rit opnieuw uitschakelen.  De stuurcorrecties zijn zoals ik heb gemerkt gebaseerd op reguliere wegen, met reguliere wegbelijning.  Op N-wegen in Nederland bestaan in onze omgeving (o.a. Kamerik, Kockengen enz.) wegen zonder middenstreep en onderbroken zijstrepen.  Als het verkeer op beide rijstroken zich aan de zijstrepen houdt kom je in botsing met elkaar, vanwege de beperkte wegbreedte.  Dus moet je net over de onderbroken strepen rijden, aan de rechterkant daarvan dus.  Dan kun je normaal langs de tegenligger rijden.  De wagen kan hier niet mee om gaan en corrigeert hardnekkig in linkse bochten de wagen terug naar de linkerkant.  Doordat het structureel door de wagen wordt gedaan ben ik er inmiddels aan gewend geraakt en schrik niet meer van deze correcties die ik direct weer corrigeer.  Tegenliggers schrikken er overigens zoals ik kan zien onderweg wel erg van.

Navigatie: de ME-MAPS navigatie heeft geen geïntegreerde functie met laadpunten voor de wagen.  Dat betekent dat ik op mijn telefoon moet zoeken naar (Fastned en/of Shell recharger) laadpunten, en dan deze op moet zoeken en als reisdoel moet instellen in de autonavigatie.  Gemiste kans wat mij betreft.  Als car android eindelijk beschikbaar is voor de BYD Atto3, gelijk maar alles overzetten vanaf de telefoon!  NB: Apple carplay is wel beschikbaar voor de Atto3 maar ik heb nou eenmaal altijd Android phones. UPDATE 2023-04-16: De navigatie van de Atto heeft (inmiddels?) wel degelijk een mogelijkheid om te navigeren naar het dichtsbijzijnde laadpunt, instelbaar op capaciteit, zowel langs de route als op snelste bereikbaar.  De laadpunten staan alleen niet in de route op het scherm. Je moet echt separaat zoeken.  Met uitzondering wanneer je onder 50km laadbereik komt: Dan wil de navigatie je graag als voorstel naar het dichtstbijzijnde laadpunt navigeren.

Airco/verwarmingsfunctie:   De warmtepomp verzorgt de airco/verwarming voor zowel het interieur als de accu.  Los van de wat ongelukkig opgezette bediening met touch screen na touch screen voordat je gevonden hebt wat nodig is, blijken de instellingen niet te werken.  Het instellen van een temperatuur leid niet tot het bereiken en vasthouden van die temperatuur en de instelling automatic werkt al helemaal niet automatisch.  De knop ‘defrost’ werkt wel maar geen van de functieknoppen onthoud de eerdere gebruiks-instelling.  Dat lijkt me erg vreemd.  Ik ben onderweg continue aan het bijsturen tussen erg heet en erg koud.  Pas na een half uur rijden kun je een min of meer stabiele temperatuur bereiken.  Waarom niet gewoon een temperatuurknop die het doet?  en een A/C knop die aan/uit aan kan zou ook beter zijn.  Wat overigens in ons klimaat erg belangrijk is en echt in de Atto 3 niet mogelijk is : DE instelling van de voorruit fan en daarbij ook de ontvochtigingsknop aan/uit.  Deze zijn er gewoon niet als knop of als setting.  Wat je dan moet doen om dit wel te bedienen:: De defrost knop indrukken en daarna elke keer alles handmatig instellen. temperatuur, voeten en/of body beluchting: alles kan alleen maar aan of uit en de ventilator kan alleen maar voor alle 3 de uitstroomopties TEGELIJK worden ingesteld.  Ik ervaar het als onwerkbaar.

Bij mijn eerdere auto’s was dit altijd beschikbaar, daarom begrijp ik niet wat hier aan de hand is: Heeft BYD ons vochtige en soms koude klimaat niet meegenomen in het ontwerp van de airco/warmtepomp bediening?

Het moet m.i met een software update op te lossen zijn, dus ik zal ook de importeur hierover informeren.

Nog een kleine extra opmerking over de warmte/koelinstallatie van de Atto3: : De temperatuur is niet instelbaar onder 16 graden, dan komt een LO in beeld.  Terwijl ik graag in de winter in een auto rijd die binnenin de wagen 10-14 graden is. Dan houd ik lekker mijn jas aan en de wagen voelt bij vorst als het binnen 10 graden is ook lekker warm aan. No problem.  Maar lager dan 16 graden is gewoon niet in te stellen.

UPDATE  met software upgrade V1.4 van 18 september 2023: Er is verbetering: Fijne oplossing zit er nu in want  je kan nu zelf de combinatie van lucht schakelen met elke combinatie van uitstroom op 1) de voorruit, 2) in de cabine en /of 3) naar je voeten!!  Temperatuur vasthouden is nu ook beter geworden.  Of onderstaand probleem inmiddels ook is opgelost weet ik nog niet, dat volgt nog.

Nawoord over de airco:  Na een rit van een uur parkeer ik de auto en als ik dan  ’s morgens na 5-10 minurten bij ca 10 graden buiten kom is de gehele autio beslagen, en het duurt best lang voordat je dan weer rijlklaar bent. Dit is volgens BYD een bekend probleem dat oplosbaar is door bij het parkeren even 2x de auto op en van slot te doen.  Heb ik geprobeerd maar lost het niet op bij mij. Zie de foto’s:

 

 

Berichten paginering

Vorige pagina Pagina 1 … Pagina 22 Pagina 23 Pagina 24 … Pagina 28 Volgende pagina
Privacybeleid Ondersteund door WordPress
error: Content is protected !!