Traction avant 1955 koffer ombouwen naar wieltje

Recent (9-2021)  kon ik een achterklep en wieldeksel van een wieltjes uitvoering overnemen.  Daarmee is de start gemaakt van mijn ombouwproject van mijn Citroën Traction Avant uit 1955 naar een wieltje-uitvoering.

Kwestie van smaak natuurlijk, en ik vind een wieltje-uitvoering gewoon veeel mooier aan de achterkant dan zo’n opgelegde kofferbak.

Onder zie je hoe mijn auto er ongeveer uit zou zien met een wieltje in plaats van een kofferbak:

En, ter vergelijking hoe mijn auto er VOOR de ombouw naar wieltje uitziet:

Foto uit 2007

De koffer hangt aan het deel van de carrosserie direct onder het achterraam.

Bij een wieltje zit er nog een deel plaatwerk onder de ‘knik’ in het plaatwerk die onder het raam zit.  Dat mist volledig bij het koffermodel.

En de onderkant loopt qua plaatwerk helemaal door (grijs) , ook nog onder de kofferklep (grijze klep met zwart wieldeksel).  Dit moet sowieso nieuw worden geconstrueerd, en worden verbonden met de bestaande koffervloer plaat. Alles daaronder en -achter moet worden verwijderd dus ook de reservewielbak en de bestaande extra verlenging van bumperhouders en het ‘standaard’ extra aangeschroefd plaatwerk.

De spatbordpunten L en R zijn met een stuk plaatwerk verbonden, onder de vaste carrosserie (grijs). Dit plaatwerkdeel is als aftermarket deel nog gewoon te verkrijgen.

 

DE AANPAK – staat gepland voor midden 2022, na afwerken van de ID20 –

LPG tank eruit, benzinetank eronderuit halen.

BUITEN DE AUTO:

Eerst wordt een spatbordrand gemaakt die exact de vorm volgt van het kofferdeksel van de wieltje-uitvoering.   Daaraan wordt een plaatwerkrand gemaakt die past in het gat dat ontstaat bij verwijderen van de bestaande kofferklep.  Daarna wordt het vooral veel passen en meten.  Tijdelijk wordt het nieuwe plaatwerkdeel met plaatwerkrand voor het deksel gefixeerd met U-strips in plaats van het deksel.  Daarmee wordt alles een stuk beter te hanteren.

AAN DE AUTO:

  1. Vervolgens wordt het nieuwe plaatwerkdeel op de juiste plek gefixeerd en met kleine MIG puntjes vastgezet.
  2. Daarna aftekenen waar het overtollig materiaal eraf moet.
  3. Losslijpen van de nieuwe plaat, en
  4. alles op maat maken, randen kaal maken en
  5. het nieuwe deel opnieuw plaatsen, maten en puntjes vastlassen.
  6. 2e ronde puntjes lassen.
  7. Daarna de klep passen.
  8. Klep monteren en fixeren (met puntjes MIG vastlassen aan rand van plaat).
  9. Daarna met steeds een paar puntjes de plaat aan de carrosserie lassen, en steeds met lucht nakoelen.
  10. Steeds verder inlassen tot alles is gelast en steeds wachten en nakoelen met perslucht.
  11. Vervolgens zonder verhitten vlak slijpen met flapper wheel en
  12. daarna met fiber 2-K watervaste filler de las en directe omgeving vlak dichtsmeren.
  13. Daarna bondo over geheel, en
  14. met 60 grid vlak maken.
  15. Filler primer eroverheen,
  16. contrast erop spuiten,
  17. handmatig met 200 vlak maken,
  18. daarna weer contracts spuiten
  19. en met 400  vlak maken etc.
  20. Pinholes verwijderen en weer na
  21. contrast spuiten en met 800 vlak schuren.
  22. Waterproof naschuren met 1200 en
  23. daarna naar de spuiter.

LET OP om lichtgrijs filler, bondo enz. te gebruiken van dezelfde tint/kleur, dat scheelt achteraf mogelijke ellende bij het spuitwerk.

error: Content is protected !!