Naar mijn beleving maakte mijn HD Heritage 2004 FLSTCI teveel toeren wanneer ik op de snelweg rijd in de 5e versnelling.
Eerst heb ik onderzocht of een 6-bak of een overdrive een optie is, maar dan moet ik nog meer met de pook spelen dan nu. Ik vind 5 versnellingen wel prima zo.
Veel onderzocht en gerekend, ook qua torque versus snelheid en met specialisten afgestemd wat slim zou zijn.
Uiteindelijk heb ik een beslissing genomen om alleen de compensator sprocket te vervangen door een 2 tanden groter tandwiel (dus van 25 naar 27 tanden) , inclusief een nieuwe 2 schakels langere ketting .
Dat levert een RPM verlaging op van 2 tanden ten opzichte van de 25 tanden van het oude compensator tandwiel. Dat is ongeveer 8 % RPM verlaging.
Hierdoor rijd ik nu heel gemakkelijk met meer snelheid en minder RPM’s, bovendien was het een hele eenvoudige ombouw.
- Deksel van de primary eraf,
- eerst even de moeren van de compensator en koppeling lossen,
- koppeling en oude ketting en oude sprocket tandwiel eraf,
- de sprocket van de compensator vervangen door het grotere tandwiel.
- de langere ketting en de bestaande koppeling met nieuwe sprocket monteren.
- De spanner moest wel iets worden aangepast omdat er te weinig stelvermogen was met de 2 schakels langere ketting,
- Daarna alles vastzetten,
- primary deksel weer monteren,
- Vloeistof erin en klaar!
Totale kosten
- voor de sprocket van Ebay 100 Euro,
- de op maat gemaakte ketting 140 Euro en
- arbeid ca 2 uur…
Samen bijna 400 Euro en helemaal perfect.
Maar wanneer je alleen in de stad of buiten snelwegen rijdt beveel ik het niet aan, het is vooral fijn voor de afstand rijders of zoals ik wanneer je voornamelijk 50 km + woon-werk rijdt.