De Traction Avant staat bij ons regelmatig langere tijd stil.
Elke keer stond het niveau van mijn remvloeistof bij het ophalen van de wagen op minimum, terwijl ik de wagen had weggezet met maximum niveau.
De reden bleek te zijn dat op bijna alle delen waar de oorspronkelijke schrale minerale remvloeistof onder druk van de zwaartekracht langs een remcup kon vloeien, dit daadwerkelijk gebeurde. Met als resultaat veel viezigheid en een leeg reservoir.
De restdruk waardoor de rubbers netjes blijven afsluiten, valt na een bepaalde tijd weg en dan ontstaat dit bovengenoemd probleem.
De oplossing bleek het upgraden naar DOT3 remvloeistof. DOT 3 heeft enigszins smerende eigenschappen waardoor de afsluiting tussen cilinderwanden en remcups naar mijn ervaring dicht blijft.
Ik gebruik het vanaf 2015 op deze manier en daarna heb ik geen druppel DOT3 verloren.
Bijkomend voordeel is overigens dat door de smerende werking de remzuigers niet meer vast komen te zitten al gevolg van de lange stilstand ’s winters, in combinatie met de hygroscopische werking van de oude remvloeistof.
Het was wel een heel werkje om de oude vloeistof volledig eruit te krijgen, doorspoelen met spiritus, kruislings doorblazen tot alle spiritus is verwijderd op elk eindpunt. Daarna afvullen met DOT3 en serieus ontluchten.
DOT 4 is in ieder geval geen goed idee, tenminste niet met de originele rubbers. De toevoegingen in DOT4 zorgen voor zwellen van de oorspronkelijke rubbers.
Als je DOT4 of een andere DOT versie dan DOT3 wilt toepassen, vervang dan alle rubbers en cups van de wielrem- en hoofdcilinder met after market (GEEN old stock gebruiken dus) rubbers en cups.
Succes!
Update 3-2021: Alles nog steeds dik in orde met de remmen, ik heb wel aan de voorzijde als voorzorg de remcilinders eraf gehad, helemaal gereinigd en alles weer helemaal doorgespoeld en afgevuld met nieuwe DOT3.