Schijfremmen op mijn Citroën Traction Avant

GA NAAR HET ALGEMENE ARTIKEL OVER SCHIJFREMMEN VOOR DE TA

GO TO THE EXTENDED POST IN ENGLISH, INCLUDING INSTALLATION MANUAL

Oktober 2021: Sinds een paar weken heb ik contact met Pierre Duperrey.  Pierre heeft een systeem ontwikkeld om schijfremmen op je Traction Avant te maken.  Bij Pierre kun je een set aanschaffen die past op je bestaande fuseekom en waarvan de remklauwen met een nieuw gemaakt zadel worden bevestigd op de punten waar nu de remankerplaat van de trommelremmen is bevestigd.

Pierre levert alle hardware die je eigenlijk niet zelf kan maken, tenzij je het lasersnijden van staal kan uitvoeren en je zelf de benodigde adapters voor de naaf naar de schijven kan maken.

Dat betekent dat je de remschijven, remklauwen en remblokken sowieso zelf moet regelen.  Dat luistert nauwkeurig: Je moet exact de juiste typen hebben want anders past het niet in de nauwe beschikbare ruimte.

O ja, je moet je bestaande remtrommels wel uit elkaar halen en het binnenste deel ( de naaf) dat op de aandrijfas zit hergebruiken.  Hieraan wordt met een verloopring de remschijf bevestigd.  Hoe dat precies gaat moet ik nog uitzoeken, ergens in de lente van 2022 staat de ombouw in de planning.

Voor de aansluiting van de remmen is een verloopleiding nodig tussen de metalen toevoerleiding en de remklauwen aan beide zijden.  Pierre heeft deze leidingen ook voor me gefabriceerd.

Omdat Pierre afhankelijk is van een externe leverancier voor het specialistische werk en hij op bestelling werkt, kan het even duren voordat alles beschikbaar is.

Als je alle spullen meerekent, dus: de remschijven, de remklauwen, remblokken, remleidingen, verloopringen, remzadels, ca. 20 bouten en moeren kom je op precies 1400 Euro.  Mocht je ook iets aan de hoofdremcilinder willen doen of gescheiden remcircuits maken komt alles natuurlijk op een hoger bedrag uit.

Je moet er natuurlijk wel op letten dat je deze moderne installatie met een remvloeistof moet gebruiken die niet agressief is, en het blijven gebruiken van de originele remvloeistof is af te raden.  Beter kun je alles gelijk omzetten naar DOT3 of DOT5.

Er rijden inmiddels al wat tevreden Tractionrijders rond met deze door Pierre ontwikkelde remmerij!

In de bijgaande foto’s kun je zien wat Pierre kan maken en hoe alles in elkaar steekt:

De onderdelen die ik van Pierre heb ontvangen zijn zoals geleverd, 1 flexibele remkabel ontbrak na het transport en zal worden vervangen. De bovenste delen zijn lasergesneden staal, de onderste 2 delen zijn de ringen die op een draaibank zijn gemaakt

Assembly procedure of the laser cut bracket

error: Content is protected !!